Inloggen Account aanvragen

Vormgeving relatiegeschenk

Op elk relatiegeschenk waar een logo op komt (drager), maak je een vlakverdeling. De vlakverdeling bepaalt de plek van het logo.

Vlakverdeling relatiegeschenk

Voor de vlakverdeling trek je een horizontale of verticale lijn vanuit het midden van het vlak. Die lijn vormt de grens voor kleurvlakken of fotografie. Het beeldmerk staat altijd bovenaan, precies in het midden van het vlak. Bij 3D-toepassingen is het vaak moeilijk een as in het midden te bepalen. Je mag dan iets van deze regel afwijken. Houd de horizontale baan van het logo vrij van beeldelementen (typografie, drukke fotografie). En gebruik nooit meer dan één beeldmerk of logo per uiting.

Kleur relatiegeschenk

Je kunt voor relatiegeschenken gebruikmaken van de communicatiekleuren.

Afmeting beeldmerk

Er zijn 2 bepalende factoren voor de afmeting van het beeldmerk:

  • toepassingstechniek

    Het beeldmerk en/of woordmerk moet goed leesbaar zijn en de kwaliteit moet goed zijn. 
  • formaat van de drager

    Het beeldmerk heeft een relatief bescheiden formaat. Daarbij heeft het beeldmerk altijd een logisch deel van de drager in hoogte. De grootte van het beeldmerk op een paraplu is bijvoorbeeld groter dan die op een broche.

Verhouding logo

Is de ruimte rond het logo beperkt? Dan zijn er 2 verhoudingsprincipes:

  • principe 1 (2:3:2 verhouding)

    Deze verhouding heeft de voorkeur. De minimale marge is 2/3 van de breedte van het beeldmerk, aan de onder- en zijkanten van het beeldmerk.
  • principe 2 (1:2:1 verhouding)

    Hierbij is de minimale marge rondom het beeldmerk 1/2 van de breedte van het beeldmerk.
Verhouding logo: is de ruimte rond het logo beperkt? Dan kies je uit principe 1 (2:3:2 verhouding) of principe 2 (1:2:1 verhouding). Hierbij is de minimale marge rondom het beeldmerk 1/2 van de breedte van het beeldmerk.

Verhouding logo op relatiegeschenken

Technische beperkingen

Is het technisch onmogelijk om een logo verticaal aflopend te plaatsen? Zoek dan een oplossing die de hanglijn zo dicht mogelijk benadert. Je mag dan 'witruimte' creëren en het logo zo dicht mogelijk bij de denkbeeldige hanglijn plaatsen. De maximale marge is een 1/2 blokje. Is de marge groter dan een 1/2 blokje? Zoek dan een oplossing in de vorm van een kleurvlak.

Toepassing logo

Je mag woordmerk en beeldmerk van elkaar scheiden. Je kunt er ook voor kiezen alleen het beeld- of het woordmerk te gebruiken:

  • Beeldmerk en woordmerk

    Rechts van het beeldmerk staat het woordmerk (dochter en kleindochter). Je mag ook alleen de naam van de kleindochter plaatsen. Deze staat dan niet naast het beeldmerk. Maar wel in hetzelfde visuele vlak, buiten de boundingbox van het logo. Afkortingen van de naam van de organisatie zet je nooit naast het beeldmerk. Je mag geen projecten of organisatieonderdelen plaatsen naast het beeldmerk.
  • Toepassing beeldmerk

    Je mag ook alleen het beeldmerk gebruiken, dus zonder woordmerk. Een afkorting van de naam van de organisatie mag, maar nooit naast het beeldmerk. 
  • Toepassing woordmerk

    Je mag het woordmerk ook zonder beeldmerk gebruiken. Deze neemt een bescheiden plaats in ten opzichte van de boodschap. Communiceer je alleen de afzender, dan mag deze een groter formaat hebben.