Social media
Veel organisaties van de Rijksoverheid zijn actief op social media, zoals Twitter of Facebook.

Huisstijl op social media
De ruimte om gebruik te maken van huisstijlelementen op social media is beperkt. Bovendien kun je niet altijd je eigen kleuren op de pagina toepassen: de vormgeving staat al vast. Om het gebruik van iconen (of avatars) voor apps en diverse social media enigszins te stroomlijnen, is er een aantal basisbestanden beschikbaar. Deze zijn geschikt voor de meest voorkomende social media-kanalen en met een kleine aanpassing 'eigen' te maken.
Iconen/avatars
Alleen een beeldmerk gebruiken is niet aan te raden. Want dat levert te weinig onderscheid tussen de verschillende afzenders van de Rijksoverheid op. Kies daarom een duidelijke insteek: wat verbeeldt het icoon? De organisatie als afzender? Of is het icoon bedoeld als starticoon voor een bepaalde app rondom een product, dienst of thema?
We onderscheiden daarom 3 categorieën iconen:
Op organisatieniveau: Rijksoverheid
Namens de hele Rijksoverheid of bedoeld voor een breed publiek. Bijvoorbeeld Complein, Rijksoverheid.nl. Gebruik alleen het beeldmerk op een wit of grijsverlopend vlak.Op organisatieniveau: ministeries/uitvoeringsorganisaties/onderdelen
Gebruik het beeldmerk met één van de communicatiekleuren als achtergrond. Of kies een beeld dat iets kenmerkends van de organisatie laat zien.Op product- of dienstniveau (thema’s, campagnes)
Deze soort is geschikt voor het gebruik van eenvoudige illustraties of een pictogramachtige stijl.
Social media-pagina's
Wil je eigen pagina's op Facebook, Twitter, YouTube maken? Gebruik dan de daar aangeboden standaard elementen. Zo kun je kleuren kiezen, een eigen achtergrond, profielfoto's etc. Pas hierbij zoveel mogelijk rijkshuisstijlbouwstenen toe.
Voorbeelden
Facebook
Facebookpagina Nederlandse ambassade in LetlandTwitter
Twitteraccount van de minister-presidentYouTube
YouTubekanaal Rijksoverheid

