Inloggen Account aanvragen

Onderzoeken en publicaties

Onderzoeken en publicaties

  • Janssen, T., Klok, H., en Willems, N. (2008). Kanalenstrategie burgers 2.0. Dit rapport zet uiteen hoe de Belastingdienst zijn klantcontacten met burgers wil inrichten. Het schetst een communicatieve visie op de klantcontacten. En het doet een voorstel tot het inzetten van verschillende kanalen voor verschillende contacten.
  • Kampschreur, M.J.M. (2008). Goede taal is meer dan correcte taal. Een onderzoek naar de brochure 'Als u ziektekosten of andere buitengewone uitgaven heeft'. Dit onderzoek is voortgekomen uit de roep om betere communicatie van de Belastingdienst naar burgers met een chronische ziekte of handicap.
  • Leene (2009). Meer waar voor uw geld. Onderzoek naar de effectiviteit van schriftelijke communicatie van bedrijven, goede doelen en publieke organisaties.
  • Renkema, J., en De Waele, C.A.W. (2005). Belastingdienst online. Een onderzoek naar de tekstkwaliteit van digitale overheidscommunicatie.
  • Renkema, J., De Waele, C.E.A., en Kolen, B.M. (2008). De Huisstijlwijzer: onbemind want onbekend?. Een onderzoek, uitgevoerd door de universiteit van Tilburg, naar de effectiviteit van de digitale Huisstijlwijzer.
  • Renkema, J. en Leuverink, K.R. (2011). Belastingdienst, let op je woorden!. Een kwalitatief onderzoek naar de begrijpelijkheid van de digitale informatie van de Belastingdienst.
  • Tegeler, M.J., en Jansen, W. (2008). Deskresearch Vooronderzoek Verbeteren Diensten IH. Dit memo presenteert een overzicht van de belangrijkste inzichten en uitkomsten uit recent onderzoek. Vragen die beantwoord worden: Hoe kijken burgers naar de Belastingdienst? En hoe is de houding van burgers ten opzichte van het betalen van belasting?

Hoort bij

  • Belastingdienst