Let op! Pas na akkoord van de huisstijlcoördinator kunnen organisatieonderdelen toestemming krijgen om een extra woordmerk te ontwikkelen.

Er zijn organisatieonderdelen die de behoefte hebben om zich zelfstandig te profileren binnen de bestaande deelidentiteit van de rijksorganisatie waaronder zij vallen. Om aan deze behoefte tegemoet te komen is er voor deze organisatieonderdelen de mogelijkheid om gebruik te maken van een extra woordmerk.

Afwegingskader

Een organisatieonderdeel van een rijksorganisatie komt in aanmerking voor een extra woordmerk als het aan de volgende criteria voldoet:

  • Het levert producten en diensten aan partijen buiten de eigen rijksorganisatie en/of buiten de Rijksoverheid.
  • Het moet zelfstandig kunnen communiceren met externe partijen.
  • Het moet soms kunnen concurreren met externe partijen.
  • Het heeft geen eigen logovariant omdat het organisatorisch is opgehangen (of valt) onder een kleindochter.

Richtlijnen

Bij het ontwikkelen en toepassen van een extra woordmerk gelden de volgende richtlijnen:

  • Het extra woordmerk volgt dezelfde naamconventies als een organisatie naast het lint:
    • een volledig uitgeschreven naam van het organisatieonderdeel;
    • geen afkortingen.
  • Het extra woordmerk heeft altijd een ondergeschikte rol ten opzichte van het rijkslogo.
  • Het organisatieonderdeel volgt de deelidentiteit van de rijksorganisatie waar het organisatieonderdeel onder valt.
  • Het is een typografische oplossing in de Rijksoverheid Sans of Serif, zonder overdadige stilistische elementen.
  • Leestekens of cijfers worden functioneel ingezet en niet als stijlelement.
  • Er kan gebruik worden gemaakt van alle kleuren uit het communicatiepalet, zowel in volle kleur als in combinatie met tinten van de gekozen kleur. Het woordmerk gebruikt echter wel een beperkt aantal kleuren.
  • Het formaat van het extra woordmerk is 1,5 keer de fontgrootte van het rijkswoordbeeld in het lint.
  • Het extra woordmerk wordt altijd ingekaderd in een vlak met een afgeronde hoek.
  • Het extra woordmerk  wordt uitsluitend gebruikt in combinatie met het rijkslogo. Hierbij geldt dat het rijkslogo altijd voorrang heeft op het extra woordmerk:
    • bij gebrek aan ruimte;
    • of als er een keuze moet worden gemaakt op bijvoorbeeld een overzicht van afzenders in een colofon.
  • Het extra woordmerk wordt uitsluitend gebruikt in uitingen die de rijkshuisstijl dragen.
  • Het organisatieonderdeel mag ook een eigen missie, motto of pay-off gebruiken in combinatie met het extra woordmerk.
  • Correspondentiemiddelen en email ondertekening zijn uitgesloten van het voeren van het eigen woordmerk.
Instructies extra woordmerk binnen een deelidentieteit
Instructies extra woordmerk binnen een deelidentieteit

Voorbeelden

 

Voorbeeld van een extra woordmerk in een deelidentiteit
Voorbeeld van een extra woordmerk in een deelidentiteit

 

Voorbeeld van een extra woordmerk in een deelidentiteit
Voorbeeld van een extra woordmerk in een deelidentiteit