Let op! Pas na akkoord van de huisstijlcoördinator kunnen organisatieonderdelen toestemming krijgen om de themastijl en/of een eigen themakenmerk buiten rijkshuisstijl te ontwikkelen.

Richtlijnen themakenmerk

Bij het ontwikkelen en toepassen van een eigen themakenmerk gelden de volgende voorwaarden:

  • Het eigen themakenmerk heeft altijd een ondergeschikte rol ten opzichte van het rijkslogo.
  • Het themakenmerk is opgemaakt in de rijkshuisstijl.
  • Het themakenmerk bestaat uit een beeld- en/of woordmerk.
  • Het themakenmerk is opgebouwd uit een beperkt aantal beeldelementen en gebruikt een beperkt aantal kleuren.
  • Het woordmerk bestaat uit een typografische oplossing in de Rijksoverheid Sans of Rijksoverheid Serif, zonder overdadige stilistische elementen. Leestekens of cijfers worden functioneel ingezet en niet als stijlelement.
  • Het beeldmerk volgt de design principes van de iconenstijl of illustratiestijl van de rijkshuisstijl.
  • Er kan gebruik worden gemaakt van alle kleuren uit het communicatiepalet, zowel in volle kleur als in combinatie met tinten van de gekozen kleur.
  • Het formaat van het eigen themakenmerk is maximaal 1,5 keer de fontgrootte van het woordmerk in een rijkslogo.
  • Het themakenmerk wordt altijd ingekaderd in een vlak met een afgeronde hoek.
  • Het themakenmerk wordt uitsluitend gebruikt in combinatie met het rijkslogo. Hierbij geldt dat het rijkslogo altijd voorrang heeft op het eigen kenmerk:
    • bij gebrek aan ruimte;
    • of als er een keuze moet worden gemaakt in bijvoorbeeld een overzicht van afzenders in een colofon;
    • ook in social media posts gaat het rijkslogo voor op het themakenmerk.
  • Het themakenmerk wordt uitsluitend gebruikt in uitingen die de rijkshuisstijl dragen.
  • Naast het themakenmerk mag ook een ook een eigen missie, motto of pay-off gebruikt worden.
  • Correspondentiemiddelen en email ondertekening zijn uitgesloten van het voeren van het eigen kenmerk.

Themakenmerk in vorm van een woordmerk

Dit is een typografische oplossing. Er kan een woordmerk of campagneslogan worden gebruikt

Themakenmerk in vorm van een woordmerk met icoon

Dit is een combinatie van een woordmerk en één of meerdere rijksiconen.

Themakenmerk in vorm van een logo (geen rijkshuisstijl)

Binnen de themastijl kennen we één aparte situatie waarbij de rijkshuisstijl voor het eigen themakenmerk niet toegepast hoeft te worden. Dit betreft een uitzonderlijke situatie en daarom is toestemming om dit toe te passen van de rijkshuisstijlcoördinatoren noodzakelijk. 

Indien voor een bepaald thema vooraf bekend is dat deze na afronding overgedragen wordt aan een partij of partijen buiten de Rijksoverheid, dan is het mogelijk een themakenmerk vorm te geven dat niet de richtlijnen van de rijkshuisstijl volgt.

Het themakenmerk kan dan na afronding van het project of programma overgedragen worden aan de externe partij(en) als logo om daarmee verder een eigen huisstijl te ontwikkelen.